ДП Хмельницьке лісомисливське господарство

Новий земельний податок на ліс призведе до здорожчання деревини та зупинки лісовідтворення в Україні

Законом України від 10.07.2018 №2497-VIII «Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законів України щодо стимулювання утворення та діяльності сімейних фермерських господарств» була внесена поправка, що передбачає земельний податок на всі лісові землі України.

В останній перед відпусткою сесійний тиждень, голосуючи за, здавалося б далекий до лісової галузі закон, було фактично винесено вирок лісовому господарству України, деревообробці, мисливському господарству і всім причетним до цих галузей.

Як було?

За попередньою системою оподаткування справлявся податок за лісові землі, як складова рентної плати. Об’єктом оподаткування рентною платою за спеціальне використання лісових ресурсів була заготовлена деревина в деревостанах понад  40 років та другорядні лісові матеріали, побічні лісові користування та використання корисних властивостей лісів (рекреація, спорт, оздоровлення тощо). При цьому сума податку у лісах Державного агентства лісових ресурсів України становила 900 млн грн, з яких 50% вносилися до державного бюджету, а 50% до місцевого. Складовою цього податку був і земельний податок.

Чистий земельний податок надходив до місцевого бюджету, обраховувався на нелісові землі, що є в складі земель лісогосподарського призначення, на яких розміщені сільськогосподарські угіддя, споруди і адмінбудівлі  підприємств лісового господарства, лінії електропередач тощо.

Нові зміни

Зміни вносяться до пункту 273.1 статті 273 Податкового кодексу України. При застосуванні нових норм, окрім рентної плати, передбачається на всі лісові землі ще один податок (фактично це подвійне оподаткування).

Введення нового земельного податку на всі лісові землі України призведе:

  1. До необхідності оподаткування земель, які знаходяться в стадії створення деревостанів (незімкнутілісові культури, зруби, прогалини) або на яких зростають насадження до 40-річного віку, і в яких неможливо отримати деревину, придатну для реалізації (вигідніше вирощувати сільського господарські культури, аніж ліс).
  2. Оподатковуватимуться всі захисні ліси південних і східних областей Степової та Лісостепової зон, які вже й так останні три роки знаходяться без бюджетної підтримки, де звільнилося 50% працюючих, а площа лісових пожеж з кожним роком збільшується.
  3. Оподатковуватимуться ліси з обмеженим лісокористуванням – в заказниках регіонального і місцевого значення, інших об’єктах природно-заповідного фонду.

При загальному обсязі реалізації майже 14 млрд грн за 2017 рік, загальна сума податків та інших обов’язкових платежів підприємств лісового господарства – понад 5 млрд гривень. Додатковий земельний податок прибавить до цієї суми від 3 до 10 млрд грн, залежно від рішення місцевих громад.

У такому випадку це призведе:

  1. До подорожчання щонайменше у 1,5-2 рази деревини, що реалізовується на ринку.
  2. Через високу вартість деревини більшість підприємств деревообробної промисловості будуть зупинені, а тому припинять роботу й лісогосподарські підприємства.
  3. До ризиків збільшення інтенсивності рубок, що може негативно вплинути на підвищення продуктивності, поліпшення якісного складу лісів і збереження біорізноманіття в лісах.
  4. До значного збільшення вартості утримання мисливських господарств.

Такої системи оподаткування, як передбачено даною поправкою, з урахуванням решти податків, що вже сплачуються, немає в ЄС та розвинених країнах світу.

У зв’язку з цим, до керівництва держави звернулися науковці, громадська рада при Держлісагентстві, Всеукраїнська громадська організація «Товариство лісівників України», Асоціація «Меблідеревпром», Українська асоціація деревообробного обладнання та Українське товариство мисливців і рибалок.

Підписанти звернення пропонують відмінити внесені зміни до законодавства, а для виправлення ситуації прийняти необхідні для розвитку лісового господарства законопроекти.

«Вважаємо, що створення фонду фінансування лісового господарства згідно з Указом Президента України №381/2017 від 21 листопада 2017 р. та проектів законів «Про внесення змін до Бюджетного кодексу України (щодо удосконалення механізму фінансового забезпечення лісової галузі)» № 8239; «Про внесення змін до пункту 256.3 статті 256 Податкового кодексу України (щодо фінансового забезпечення лісової галузі)» № 8240; «Про внесення змін до Закону України “Про Державний бюджет України на 2018 рік” (щодо фінансового забезпечення лісової галузі)» № 8246; ««Про внесення змін до Лісового кодексу України (щодо удосконалення механізму фінансового забезпечення лісової галузі)» № 8238 могли б вирішити питання фінансування здійснення комплексу заходів з охорони, захисту, розширеного відтворення лісів Півдня та Сходу, а до місцевих бюджетів можна направити 100% плати за спеціальне використання лісових ресурсів», – йдеться у зверненні (у прикріпленому файлі тут).

Державне агентство лісових ресурсів України підтримує зазначені хвилювання та пропозиції науковців і громадськості.

У деяких областях місцеві громади вже почали приймати рішення щодо максимального (5% нормативної вартості 1 га лісових земель) відсотку сплати нового податку.

У зв’язку з цим, Держлісагентство звертається до народних депутатів України з проханням створити робочу групу у Парламенті для швидкого напрацювання необхідних змін, щоб врятувати лісове господарство України.

Джерело: ДАЛРУ