ДП Хмельницьке лісомисливське господарство

Трохи про наболіле

Почнемо свою розповідь ми з того, що детально познайомимо вас з «головним героєм».

Отже, люблячий тато, чуйний чоловік, та й взагалі «поважний громадянин». Попрацювавши закордоном – цей громадянин приїхав додому. Після тяжкої праці на чужині, вдома можна відпочити, розслабитись, організувати мішечок рибки та й не один,  але рибка то не м’ясо, хочеться ще й м’ясця, а краще – дичини, ліпшого делікатесу годі й шукати. А як її здобути як нема рушниці? Тож   дбайливий господар позичив болгарку у знайомого та  нарізав металевих плетених канатиків різного діаметру і довжини для облаштування петельних пасток. Пішов в ліс неподалік від місця свого проживання (поруч села Бахматівці), щедро розставив їх на стежках, прокладених звіром до годівниць,  так щоб  жодна звірина не проскочила повз них. Меншого діаметра на зайчика та лисичку, а більшого діаметра на дикого кабана та козулю. І не біда що мисливський сезон давно вже закінчився.2

Адже, поки трудяга працював закордоном, працівники  лісового господарства  облаштували годівниці та солонці, заготовляли корми. Всю зиму підгодовували та охороняли дичину, щоб звір не загинув і навесні привів здорове потомство для збільшення їх популяції.

За кордоном  незаконно полювати на  дичину заборонено, а то, не дай Боже, впіймають, депортують років  на 10, заставлять віддати все зароблене або й позбавлять волі. А вдома, завдяки недосконалому законодавству – можна. Якщо і зустрітися в лісі з працівниками лісової охорони, то завжди можна сказати, що подобаються краєвиди та й повітря цілюще. Зброї в руках немає, попробуй доведи факт браконьєрства.

8 березня 2019 року після чергового обходу встановлених в лісі горе-мисливцем петель, ой яка радість, вловилась дичина – сікач, ще й такий здоровий,  що самому не справитись та ще й, як на зло, автомобіль в болоті застряг. 1Тож прийшлось просити про допомогу у знайомих односельців. Все б склалось дуже добре, але проблемою стали працівники  державної лісової охорони, які нагодилися вчасно і від них довелося дременути, мов той заєць по кущах, кинувши частину здобичі; мабуть це та частина – яка призначалася для помічників, котрі не залишили насамоті  горе-заробітчанина з незаконно здобутим кабаном.

20190308_162453

 

Тут можна поставити крапку, але ж не все так просто.

Браконьєр втік. За чинним законодавством факт порушення необхідно  зафіксувати протоколом, який складається тільки в присутності порушника. Працівники поліції, які були викликані по факту незаконного добування кабана, не мають права навіть зайти на подвір’я порушника без його дозволу, не то щоб вилучити незаконно здобуту дичину, та інші речові докази з подвір’я порушника (саме там знаходилась частина добичі). Санкції на обшук у вихідний день, а ще й по справі про адміністративне правопорушення

взагалі 20190308_162634неможливо отримати. Автомобіль, на якому порушник намагався вивезти кабана, на бампері якого була кров (вибачте, речовина, похожа на кров, бо експертиза в рамках адміністративного провадження робитися не буде) також чіпати не можна, бо немає ознак кримінального злочину.

Сподіваємось, що спільними зусиллями наших працівників та представників поліції буде складений відповідний протокол за частиною 2 статті 85 Кодексу України про адміністративне правопорушення і направлений в суд для притягнення порушника до відповідальності.

Але і тут необхідно ставити кому. Вже більше року в Хмельницькому міськрайонному суді знаходиться інша справа про адміністративне правопорушення по факту незаконного відстрілу козулі на території мисливських угідь ДП “Хмельницьке ЛМГ. Частиною другою статті 38 Кодексу України про адміністративне правопорушення визначено, що якщо справи про адміністративні правопорушення відповідно до цього Кодексу чи інших законів підвідомчі суду (судді), стягнення може бути накладено не пізніш як через три місяці з дня вчинення правопорушення, а при триваючому правопорушенні – не пізніш як через три місяці з дня його виявлення. Рішення по цьому випадку браконьєрства досі не має.

Наступний факт – 11 лютого 2018 року (мисливський сезон закритий) єгерською охороною ДП “Хмельницьке ЛМГ” виявлено факт незаконного полювання на території мисливських угідь підприємства. Порушники втекли, але в угіддях залишились 2 мисливські собаки породи лайка. Через декілька годин в угіддях з’явився власник собак – громадянин “Ч”, мешканець м. Хмельницький (мисливець), який був затриманий під час їх відлову (забиранні).

Статтею 12 Закону України “Про мисливське господарство та полювання” визначено, що до полювання прирівнюється:     перебування осіб у межах мисливських угідь, у тому числі на польових і лісових дорогах (крім доріг загального користування), з будь-якою стрілецькою зброєю або з капканами та іншими знаряддями добування звірів і птахів, або з собаками мисливських порід чи ловчими звірами і птахами, або з продукцією полювання (крім випадків регулювання чисельності диких тварин, польових випробувань і змагань мисливських собак (не нижче обласного рівня);     перебування осіб на дорогах загального користування з
продукцією полювання або з будь-якою зібраною розчохленою
стрілецькою зброєю.             Отже, громадянин “Ч” допустив в мисливські угіддя собак без нагляду (згідно протоколу), а по факту проводив незаконне полювання в заборонені для полювання строки.             Частина 1 статті 85 Кодексу України про адміністративне правопорушення передбачає:            Порушення правил полювання (полювання без належного на те дозволу, в заборонених місцях, у заборонений час, забороненими знаряддями або способами, на заборонених для добування тварин, допускання собак у мисливські угіддя без нагляду, полювання з порушенням установленого для певної території (регіону, мисливського господарства, обходу тощо) порядку здійснення полювання), яке не мало наслідком добування, знищення або поранення тварин, а також транспортування або перенесення добутих тварин чи їх частин без відмітки цього факту в контрольній картці обліку добутої дичини і порушень правил полювання та в дозволі на їх добування – тягне за собою попередження або накладення штрафу на громадян від шести до шістдесяти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.             Постановою по справі про адміністративне правопорушення за частиною 1 статті 85 Кодексу України про адміністративне правопорушення було накладене стягнення в у вигляді штрафу 1020 грн.

Хмельницький міськрайонний суд постановив Постанову про накладання адміністративного стягнення у вигляді штрафу в розмірі 1020 грн. скасувати за наступної мотивації:

  1. Знаходження на території мисливських угідь ДП “Хмельницьке ЛМГ з мисливськими собаками не є адміністративно-карним діянням;
  2. Окрім постанови про притягнення до адміністративної відповідальності та протоколу про адміністративне правопорушення, суду не надано інших належних та допустимих доказів, які вказували на доведеність його вини в цьому.

Представники судових органів свідомо звільняють порушників правил полювання від відповідальності за вчинені адміністративні правопорушення правил використання об’єктів тваринного світу, зокрема порушень правил полювання, зводячи нанівець роботу користувачів мисливських угідь по охороні мисливських угідь та заходів направлених на збільшення чисельності державного мисливського фонду.

Тільки за 2018 рік ДП “Хмельницьке ЛМГ на охорону (забезпечення паливно-мастильними матеріалами автотранспорту рейдових бригад) та відтворення (створення кормових полів, заготівля кормів для підгодівлі в зимовий період) тварин витрачено майже 100 тисяч грн., і це не рахуючи витрати на заробітну плату працівників, які виконують цю роботу.

І суть не втому, що держава не отримує копійчаних надходжень у вигляді штрафів за порушення правил полювання, а в тому що виявлені, з великим трудом та матеріальними затратами, порушники залишаються не покараними, а браконьєрство набирає ще більшого масштабу з використанням приладів нічного бачення, тепловізорів, квадрокоптерів і сучасної зброї.

Ось тепер можна поставити крапку, і лише сподіватися на те, що законодавці все ж таки вирішать, що браконьєрство є кримінальний злочин, судові органи будуть карати порушників, а браконьєрів не потрібно буде шукати по кущах або вистежувати під забором дому для складання протоколу. Тільки тоді наші діти будуть бачити вздовж доріг оленів, козуль, кабанів, фазанів та інших тварин, як це бачать пересічні громадяни, які відвідують країни Європейського Союзу.

А для порушників нагадаємо, що крім відповідальності, передбаченою частиною 2 статті 85 Кодексу України про адміністративне правопорушення, у разі незаконного добування мисливських тварин стягуються збитки:

ТАКСИ 
для обчислення розміру відшкодування збитків, завданих унаслідок порушення законодавства в галузі мисливського господарства та полювання (крім видів, занесених до Червоної книги України)

№ з/п Вид збитку Розмір стягнення, гривень
1 2 3
1 Незаконне добування або знищенняЗВІРІЛось
Олень європейський
Олень плямистий
Кабан
Лань
Козуля
Муфлон
Бобер
Борсук
Заєць-русак
Бабак
Куниці лісова і кам’яна
Нутрія вільна
Вовк
Кролик дикий
Ондатра
Норка американська
Білка
Єнотовидний собака
Лисиця
ШакалПтахиЛебеді шипун і кликун
Галагаз
Гуси
Кеклик
Куріпка сіра
Фазан
Голуби
Качки
Кулики
Лиска
Перепілка
Інші мисливські птахи
За одну особину80 000
60 000
50 000
40 000
40 000
32 000
32 000
10 000
8 000
8 000
6 000
6 000
4 000
2 000
2 000
2 000
1 500
1 000
1 000
1 000
1 0004 000
2 000
2 000
2 000
2 000
2 000
1 000
1 000
1 000
1 000
1 000
1 000
2 Знищення чи пошкодження гнізда, нори, іншого житла тварин, а також бобрової загати За таксою на відповідний вид тварини, збільшеною у п’ять разів
3 Кожне вилучене чи пошкоджене яйце, а також за кожний ембріон у незаконно добутого звіра 50% від такси на відповідний вид тварини
4 Кожне знищене чи пошкоджене штучне гніздо птахів За фактичною вартістю, збільшеною в десять разів
5 Знищення чи пошкодження солонців, годівниць, посівів кормових культур рослин, мисливських вишок, вказівних знаків, інших біотехнічних споруд За фактичною вартістю, збільшеною в п’ять разів

 Мисливствознавець 1 категорії  Костянтин Ярема.